Voetverzorging bij reumapatiënten vereist extra zorg. De voeten zijn extra kwetsbaar en vaak extra gevoelig.

Reumatische voeten vereisen extra zorg

De voeten van reumapatiënten zijn extra gevoelig door:

• gewrichtsontstekingen
  • slijmbeursontstekingen
  • “slijtage” in de gewrichten
  • standsveranderingen van de voeten door reuma.

Algemene adviezen voor de reumapatiënt

• doe dagelijks enige voetoefeningen om uw gewrichten soepel te houden (“rust roest”).
  • laat uw voeten behandelen door een professionele pedicure die is aangesloten bij ProVoet.

Wanneer gaat een reumapatiënt naar een medisch pedicure?

Door het dunner worden van het vetkussen onder de bal van de voet, een afwijkende stand van de voet en/of tenen en niet goed passend schoeisel treedt er aan de voeten een ongewenste eelt- en likdoornvorming op. Door een beperkte bewegingsvrijheid en/of doordat de tenen herhaaldelijk in de verdrukking komen bij te weinig ruimte in de schoen krijgt men ook te maken met nagelafwijkingen zoals:

• brokkelige nagels
  • eeltvorming onder de nagels
  • “schuurpapiernagels” (ondoorzichtig, ruw, bros en gespleten)
  • verkleuring van de nagels

Experimenteer niet zelf maar laat uw voeten verzorgen door een professionele medisch pedicure die is aangesloten bij ProVoet en in het bezit is van de aantekening Reumatische Voet. Aangezien ik in de praktijk met meerdere disciplines werk kan ik indien nodig druk-ontlastende en corrigerende steunzolen aanmeten.

Vergoeding

Als u als Reumapatient naar een medisch pedicure gaat dan wordt de behandeling in de meeste gevallen (gedeeltelijk) vergoed op grond van uw aanvullende ziektekostenverzekering. Informeer hiernaar bij uw ziektekostenverzekeraar.